Gå til hovedindhold

Nyt UNI-Login

Styrelsen for IT og Læring gennemtvinger ændring af adgangskode på deres UNI-Login fra d. 10. juni

  • Læs op

Indhold

    18. februar 2020 introducerede Styrelsen for IT og Læring (STIL) nogle ændringer til UNI-Login under overskriften "Nyt UNI-Login".

    Den største ændring er at STIL har lukket for synkronisering af adgangskoder mellem den centrale UNI-Login database og kommunernes lokale brugerkonti.

    Det betyder at det UNI-Login som elever og medarbejdere tidligere har oplevet som ét login der fungerede til både cloud-tjenester som SkoleIntra, MinUddannelse og skolens computere nu ikke længere er mulig.

    STILs UNI-Login kan dermed ikke længere bruges af elever og medarbejdere til skolens computere, netværk og print m.m., og som alternativ skal elever og medarbejdere nu bruge Horsens Kommunes Folkeskole Login.

    Nedenstående billede forklarer situationen hvor Horsens Kommunes Folkeskole Login er beskrevet i det grønne flow, og STILs UNI-Loginq er beskrevet i det blå flow. Klik på billedet for at se det i stor størrelse.

    Hvad er UNI-Login og HKFS-Login?

    Alle børn i den danske folkeskole, deres forældre, lærere og pædagoger har et UNI-Login.

    Styrelsen for IT og Læring (STIL) udsteder og opbevarer UNI-Login brugernavne og adgangskoder.

    UNI-Login kan bruges til at få adgang til forskellige cloud-tjenester såsom ForældreIntra og efter sommerferien Aula.

    Forældre til børn i Horsens kommunes folkeskoler skal bruge dette logi

    Elever og medarbejdere i Horsens kommunes folkeskoler har et udvidet login, der giver adgang til de samme ting som STILs UNI-Login, men også skolens computere, netværk og printere.

    Brugernavnet er sammensat af UNI-Login brugernavnet efterfulgt af @hkfs.dk.

    Har man eksempelvis UNI-Login brugernavnet mett345e bliver brugernavnet mett345e@hkfs.dk når man skal logge ind med Horsens kommunes folkeskole login.

    Elever og medarbejdere skal skrive @hkfs.dk efter deres brugernavn.

    Adgangskoder

    Forældre kan kun få udleveret deres UNI-Login brugernavn og nulstillet deres adgangskode vha. NemID.

    STIL har besluttet, at denne adgangskode automatisk vil blive ændret hvis man ikke allerede selv har gjort det, når man logger ind efter d. 10. juni.

    Har en forælder ikke NemID, kan der muligvis oprettes et UNI-Login alligevel. Kontakt Uddannelse og Arbejdsmarked hvis det er aktuelt.

    Denne adgangskode opbevares af Horsens Kommune og kan nulstilles vha. UMS.

    Tidligere blev adgangskoder nulstillet i UMS synkroniseret til STIL, så koden i Horsens Kommunes systemer og koden hos STIL var den samme. Den funktion har STIL valgt at fjerne med det nye UNI-Login, der blev introduceret 18. februar 2020.

    Ofte stillede Spørgsmål

    Det er for at fortælle login-boksen at det indtastede brugernavn og adgangskode skal sendes til Horsens Kommunes servere for at blive kontrolleret.

    Din adgangskode skal overholde de samme krav som STIL har til alle UNI-Login brugere, herunder også hvor ofte den skal skiftes.

    Medarbejdere forventes at skulle skifte adgangskode hver tredje måned. Når det er tid til at skifte adgangskode, kommer der en besked i Windows der fortæller hvor mange dage der er tilbage inden adgangskoden udløber.

    Elever skal fra 7. klassetrin og op skifte adgangskode én gang om året. Før det skal elever skifte adgangskode når de går fra indskoling til mellemtrin, da kravet til adgangskodens længde øges fra indskoling til mellemtrin.

    Kravene til hvor kompleks adgangskoden skal være følger Horsens Kommunes adgangskodepolitik, og skal som minimum være 8 karakterer indeholdende små og store bogstaver samt tal.

    Har en elev glemt sin adgangskode, kan den nulstilles via ums.hkfs.dk

    Du kan som medarbejder også ændre din adgangskode via ums.hkfs.dk, eller ved at taste CTRL+ALT+DELETE i Windows.

    Når du som medarbejder har brug for at anvende dit 2-faktor login, skal du gøre som du plejer, når du eksempelvis logger ind i Office 365 afhængigt ag om du har aktiveret SoloID eller Cookie Based Authentication.

    Vejledningen til at aktivere dit 2-faktor login findes her.

    Forældre skal bruge deres NemID som 2-faktor login, hvis de får brug for det i Aula.

    Er du administrativ medarbejder og ønsker at anvende din medarbejdersignatur som 2-faktor login i eksempelvis Aula, skal du logge ind med UNI-Login på samme måde som forældrene.