Gå til hovedindhold

Faggrupper

Her kan du finde information om faggrupperne i Tværgående Enhed for Læring

Ledelse

Afdelingsleder

Dorte Dalkjær

Dorte Dalkjær
Afdelingsleder

Claus Klaris Huulgaard

Claus Klaris Huulgaard

Om Tværgående Enhed for Læring (TEfL)

I Horsens kommune arbejder vi dedikeret for at sikre de bedst mulige betingelser for alle børn og unges trivsel, læring og udvikling i vores skoler og dagtilbud. Dette arbejde varetages af et tværfagligt team af specialister med forskellige baggrunde.

Vores fælles opgave: At se hele barnet i et læringsmiljø

Vi tror på, at børn og unges potentialer og udfordringer bedst forstås og imødekommes, når vi arbejder sammen på tværs af fagligheder. Vores team består af konsulenter (inden for f.eks. pædagogik, læsning, læringsmiljø), fysio- og ergoterapeuter, tale- og hørekonsulenter og psykologer.

Vores fælles funktion er at bringe specialiseret viden i spil direkte der, hvor børnene er – i dagtilbud og skoler. Ved at samarbejde tæt og på tværs kan vi tilbyde en mere helhedsorienteret og koordineret støtte.

Sammen løser vi opgaver, der har til formål at:

  • Styrke de voksne omkring barnet: Vi tilbyder rådgivning og vejledning til pædagogisk personale, lærere og forældre. Vores mål er at klæde dem på med viden og redskaber til at forstå og støtte børn og unge med forskellige behov i hverdagen.
  • Bidrage med faglig indsigt: Vi deltager i møder og drøftelser på institutionerne for at give specialistperspektiver på børns trivsel, læring og udvikling og bidrage til planlægningen af pædagogiske indsatser.
  • Sikre kvalificerede vurderinger: Især i komplekse sager arbejder vi tværfagligt for at lave grundige vurderinger af et barns behov. Vurderingerne samler indsigt fra forskellige faglige vinkler for at give et nuanceret billede og danne grundlag for målrettet støtte.
  • Udvikle den pædagogiske praksis: Vi tilbyder kompetenceudvikling og sparring til personalet for at sikre, at de pædagogiske miljøer er inkluderende, udviklende og baseret på den nyeste viden.

Hvem er vi? Et kort overblik over vores specialer:

Vi arbejder tæt sammen og hver faggruppe bidrager en unikke kernefaglighed:

  • Konsulenter: Har særligt fokus på at understøtte og udvikle selve den pædagogiske praksis i skoler og dagtilbud. De klæder personalet på med ny viden, rådgiver ledelser og hjælper med at implementere indsatser inden for deres for at forbedre læringsmiljøerne.
  • Fysio- & Ergoterapeuter: Har særligt fokus på børns motoriske og sansemotoriske udvikling og trivsel i dagtilbuddet. De vejleder personale og forældre i, hvordan fysiske rammer, leg og aktiviteter kan understøtte børns motoriske færdigheder og sanseintegration.
  • Tale- & Hørekonsulenter: Har særligt fokus på at støtte børn og unge med vanskeligheder inden for tale, sprog og hørelse. De udreder, rådgiver og vejleder personale og forældre og bidrager til sprogudviklende indsatser.
  • Psykologer: Har særligt fokus på børn og unges psykologiske udvikling, trivsel og læringsmæssige, følelsesmæssige, sociale eller adfærdsmæssige vanskeligheder. De laver psykologiske vurderinger, yder rådgivning og vejledning og bidrager til personalets kompetencer inden for det psykologiske felt.

Sammen udgør vi et stærkt tværfagligt fundament for at understøtte skoler og dagtilbud i at skabe de bedst mulige rammer for alle børn og unges udvikling og deltagelse i fællesskaberne.

De fire arbejdspositioner i TEfL

Et billede, der indeholder tekst, skærmbillede, Font/skrifttype, nummer/tal

Indhold genereret af kunstig intelligens kan være forkert.

Fra byrådets beslutning om dannelsen af Tværgående Enhed for Læring, februar 2012